Op deze site vinden jullie informatie over duurzaam Nijmegen. Welke nieuwtjes zijn er en zijn er interessante bijeenkomsten waar je naartoe kunt. Zeker zo belangrijk is dat we je op weg willen helpen bij het maken van duurzame keuzes. Waar kun je bijvoorbeeld duurzame producten kopen? Of waar kan ik verantwoord uit gaan eten?
Het roept natuurlijk wel de vraag op wat we verstaan onder duurzame bedrijven. Zeker met meerdere categorieën bedrijven is dat lastig heel precies aan te geven. Omdat we transparant willen zijn proberen we hier zo goed mogelijk aan te geven welke afwegingen wij maken. De basis is:
“Het aanbod van de vermelde bedrijven moet duidelijk duurzamer zijn dan gangbaar in de sector.”
We lichten er een tweetal termen uit:
Duurzaam
Een belangrijke graadmeter zijn de keurmerken, maar helaas is daar een ware wildgroei in ontstaan. Milieucentraal onderscheidt 11 top keurmerken. Deze worden ook door ons vooral gebruikt bij de beoordeling van producten. Hieronder zijn de afbeeldingen weergegeven.
De 11 topkeurmerken van Milieucentraal:
(Ook van de overige keurmerken kun je bij Milieucentraal een overzichtvinden.)
We kunnen het ook samenvatten in een aantal trefwoorden: biologisch, vegetarisch, veganistisch, fairtrade, lokaal geproduceerd en energiezuinig.
Verder gaan dan gangbaar…
In heel veel bedrijven komen we tegenwoordig duurzame producten tegen. Sommige zijn al zo algemeen dat ze niet meer echt vernieuwend kunnen worden genoemd. Zo heeft bijna elke snackbar wel een groentekroket of kaassouflé. En bij bijna elke fietsenwinkel kun je je fiets laten repareren. En ook oplaadbare batterijen zijn bijna overal verkrijgbaar. We zoeken dus de bedrijven die daar boven uit steken. Die nog een stapje verder gaan. En zich daarmee ook willen profilleren.
Duurzaam is geen statisch begrip.
Duurzame producten ontwikkelen zich voortdurend verder. Wat nu nieuw is kan over enkele jaren gangbaar zijn. Wij zullen onze citeria dus ook blijven aanpassen. Ook geheel nieuwe producten komen in aanmerking.
Wij weten niet alles.
Wij hebben de niet de mogelijkheden om in alle sectoren alle vernieuwingen te volgen. Als je denkt dat jouw bedrijf op deze site thuishoort kun je altijd contact met ons opnemen. Ook als je denkt dat jouw product voldoet aan criteria die hier (nog) niet genoemd staan. Uiteindelijk beslist de redactie of een bedrijf opgenomen wordt. Bij een afwijzing zullen wij motiveren waarom wij het betreffende bedrijf niet opnemen.
Klik op de trefwoorden hieronder om te zien hoe we een en ander per thema verder uitwerken:
kleding
mobiliteit
supermarkten
voeding
vrije tijd en vakantie