Milieucentrum De Broeikas ligt aan de 2e Walstraat in het centrum van Nijmegen. Een stukje asfalt van zo’n 150 meter. Zeker in het seizoen wordt het gesprek binnen in de Broeikas meerdere keren per dag stil gelegd door motorrijders die dit stukje asfalt aangrijpen om de gashendel eens flink open te trekken. Blijkbaar kikken deze opgevoerde pubers erop om in dit nauwe straatje zoveel mogelijk geluidsoverlast te veroorzaken. Niet alleen hier overigens. Ze hebben al zoveel geluidsoverlast veroorzaakt dat er een organisatie is die zich tegen hen keert: de NEFOM
Wie wel eens over een dijk fietst kent het verschijnsel ook. Je hoort ze al van verre aankomen in hun fel gekleurde pakjes die pijn doen aan de ogen en derhalve alleen al uit esthetisch oogpunt van de dijk geweerd zouden moeten worden. Als ze voorbij zijn hoor je de eerste tijd geen vogelgeluid meer, omdat je oren nagonzen van hun gebrul. Belangenorganisaties van motorclubs roepen steeds dat het om een minderheid van de motorrijders gaat. Maar om de één of andere onduidelijke reden gaan die kennelijk subiet met z’n allen de dijk op als ik daar ook fiets. En, laat het ook maar eens gezegd: ik constateer ook steeds dat een motorrijder die gewoon rustig toert en de bochten op normale snelheid neemt helemaal niet voor overlast zorgt. Gelukkig kom je die ook af en toe tegen!
In Rotterdam wordt momenteel getest met een geluidsflitspaal. De bedoeling is uiteraard simpel. Op het moment dat de paal een geluidspiek signaleert wordt de veroorzaker op de kiek gezet en krijgt deze een paar dagen later een bekeuring thuis. Net zoals dat nu gaat met een gewone flitspaal en bestuurders die te hard rijden.
Raadslid Maarten Bakker vindt dit ook een goed idee voor Nijmegen, maar burgemeester Bruls wil daar niet in mee. Probleem is niet zozeer dat hij bang is dat hij met zijn achternaam steeds geflitst wordt, maar dat niet altijd goed te bepalen is wie de geluidspiek veroorzaakt. Als er meerdere motoren of auto’s op de foto staan tijdens de geluidspiek, wie is dan de veroorzaker? Dat is ook precies de reden waarom er in Rotterdam getest wordt. Maar al gebruik je alleen maar de foto’s waarop maar één duidelijke veroorzaker staat. Zelfs dat is al winst.
Maar Maarten geeft terecht aan dat hoe meer er getest wordt, des te sneller dze problemen kunnen worden opgelost. Wat ons betreft is Nijmegen een uitstekende plaats om aan deze proef mee te werken. Al was het maar omdat de Waalkade een pleisterplaats is voor motoren die over de dijken toeren. Of racen….!
In ieder geval weten we vanuit de Broeikas wel een stukje asfalt waar die proef plaats zou kunnen vinden. We kunnen hem vanuit het raam aanwijzen!
1-7-’21 RA