Met de bus

De bus heeft geen goed imago. Ooit zei iemand de bus brengt je van waar je niet bent naar waar je niet wil zijn. De bus is er vooral voor losers en “oude van dagen”. En in een stad als Nijmegen natuurlijk ook voor studenten. De laatste jaren is dat imago wat verbeterd, al had ik kort geleden nog iemand aan de telefoon, die geen idee had hoe het werkt met bus en trein.

Nou woon ik redelijk gunstig in Heseveld. Lijn 6 rijdt hier overdag elk kwartier en in de spits zelfs alle 10 minuten. Als ik naar de stad of het station wil is dat een goede verbinding. Het is bovendien één van de weinige lijnen die nog naar Plein44, dus hartje stad rijdt. Wel een omweggetje als je bijvoorbeeld naar het Radboud wilt, maar vanaf het station gaat dat dan wel weer snel via de busbaan door de spoorkuil. Nog steeds met lijn 6, dus ik kan blijven zitten..

Andere bestemmingen zijn lastiger. Je moet dan overstappen op het station en dat betekent overstaptijd en veelal nog verder omrijden en navenant tijdverlies. Reden voor mij om hier met nauwelijks kennis van zaken en in ieder geval geen relevante opleiding te gaan zeuren dat ik het beter weet. Ook ik pas me aan de tijdgeest! Want wat bijvoorbeeld als ik naar het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis moet?

Oplossing: We maken gewoon een nieuwe buslijn van Beuningen via kinderdorp Neerbosch en de Neerbosscheweg naar het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en het Radboud terrein. Tenslotte door naar Nijmegen oost waar de bus op de rotonde van de Koolemans Beijnenstraat en de Daalseweg kan keren. Op de kruising met Otto C. Huismanstraat richten we overstaphalte in, zodat ik hier kan overstappen op de bus naar het CWZ. Of naar Beuningen. En natuurlijk krijgen alle reizigers met lijn 6, toch één van de dikste lijnen van het Nijmeegse stadsvervoer, ook die overstapmogelijkheid.

Maar met deze lijn creëren we meer overstapmogelijkheden! Bijvoorbeeld bij treinstation Nijmegen Goffert en lijn 2 op de Graafseweg, Bij het CWZ zijn er overstapmogelijkheden en in de buurt van Hatert en op de Slotemaker de Bruïneweg. Rond het Radboud zijn er ook weer tal van mogelijkheden. Tenslotte ontstaat er een snelle verbinding vanuit deze locaties met Nijmegen oost, waar ook weer een overstaphalte kan worden gecreëerd op de Daalseweg.

Het woord overstaphalte wordt nogal eens gebruikt in deze column. Dat concept zou bij de makers van het lijnennet toch bekend verondersteld mogen worden. Maar daar lijken ze vooral te worden beperkt tot het centraal station en station Dukenburg.

31-01-24 RA

Foto: Lijn 6 bij de bushalte op de kruising Neerbosscheweg – OC Huysmanstraat – Rosa de Limastraat. (eigen foto)