Niet alleen fietsen

Nog zo’n anderhalve maand en we mogen weer naar de stembus. Deze keer voor de gemeenteraad. Omdat ik met de Klimaatcoalitie bezig ben “eisen” op te stellen voor de nieuwe Raad, leek het me leuk om het daarover te hebben. Bijvoorbeeld rond het thema verkeer. En toen kwam dit weekend de Gelderlander met een enquête over het onveilige gevoel dat fietsers hebben. Ook Nijmegen wordt daarin expliciet genoemd, terwijl Nijmegen toch een naam hoog te houden heeft op dit gebied. In 2018 was het nog een voorbeeldstad voor Europa, onder andere vanwege de fietsinfrastructuur. Daarover dadelijk meer.

Het youtube kanaal “Not Just Bikes” is een kanaal van een in Amsterdam wonende Amerikaan. Hij is daar bewust gaan wonen vanwege de verkeersinfrastructuur in Nederland. Of eigenlijk vooral vanwege de gevolgen die die infrastructuur heeft voor het leefklimaat. Hij steekt dan ook zeer voortdurend de loftrompet over Nederland.Het kanaal is ook voor Nederlanders zeer leerzaam. Het legt goed uit wat de gevolgen zijn van de keuzes voor verschillende vormen van infrastructuur. Hij let daarbij vooral op het leefklimaat voor voetgangers en fietsers. Dat hij Nederland daarbij in eerste instantie vergelijkt met zijn thuisland maakt het voor Nederland niet echt moeilijk. In Amerika wordt standaard gekozen voor de auto en de rest zo ongeveer vergeten. Met als gevolg overvolle verkeersaders die na elke uitbreiding meteen weer verder vollopen. Net zo als dat gebeurt in Nederland trouwens.

Maar goed, wat gaan we de komende coalitie nu vragen met betrekking tot het verkeer in Nijmegen. Laten we de tendens die “Not Just Bikes” eens doorzetten naar Nijmegen. Dus steeds minder ruimte voor de auto en steeds meer voor de fietser. Dat is ook nodig, omdat het steeds drukker wordt op het fietspad. Waarbij het niet helpt dat er ook nog eens steeds meer grotere en snellere fietsen bijkomen. Het helpt ook meteen voor de veiligheid van fietsers. In de Gelderlander wijst de fietsersbond erop dat Oslo zeer bewust de keuze voor de fietser heeft gemaakt en daarmee het aantal dodelijke fietsslachtoffers naar 0 (nul!) heeft teruggebracht.

Het centrum van Nijmegen is op allerlei manieren uitstekend bereikbaar. Eigenlijk hoeft vrijwel niemand persé met de auto naar het centrum. Er is hier al beleid om het meest vervuilende keer terug te dringen. Het ligt dan ook voor de hand om hier vervolgstappen te zetten. Ban na de diesel ook andere voertuigen op fossiele brandstoffen die er niets te zoeken hebben.

De laatste jaren is er veel aandacht geweest voor de fiets. Dat roept bij sommigen de reactie op dat het nu weer de beurt is aan de auto. Maar wie wat verder kijkt dat de fiets pas net is begonnen z’n achterstand in te lopen. Dat er nog steeds veel meer geld wordt uitgegeven aan auto’s dan aan fietsen. Om het nog maar niet te hebben over voetgangers.

31-01-22   RA